Conrad Willems
In Various Pieces
14.06.2019 — 28.06.2019

Geometrie, herhaling en modulariteit lopen als rode draad door het werk van Conrad Willems. Deze Gentse kunstenaar is vooral bekend voor zijn modulair-architecturale blokkenconstructies die – nu eens klein, dan weer monumentaal – sculptuur, tekenwerk en performance combineren. 

In Arrière-pensée laat Conrad meer zien van zijn onderzoekende en voorbereidende werk, dat soms resulteert in grotere constructies, maar ook in op zich staand werk zoals tekeningen en composities. Zoals een danser een choreografie uitvoert, gaat hij aan de slag met houten speelblokken, potlood of beton. Ondanks zijn grote beheersing en precisie, behouden de uitvoeringen een zekere spontaniteit en een duidelijk voelbare menselijke hand.

Conrad gebruikte vrijplaats Arrière-pensée als tijdelijk open atelier om te experimenteren met fotografie: een oude passie die mee aan de basis lag voor zijn liefde voor de blokken. Hij toonde er fotografisch werk en nodigde de bezoeker mee uit een constructie vast te leggen.

www.conradwillems.com


Artur Eranosian
Nietsvermoedend
17.05.19—07.06.19

Artur Eranosian fotografeert onze vertrouwde omgeving op een grafische en haast onherkenbare manier. Hoewel zijn onderwerpen vooral op straat te vinden zijn, overstijgen zijn beelden daardoor elke banaliteit.

Eranosians foto’s waren op hun beurt zijn inspiratiebron om te gaan schilderen. Het is een evenwichtsoefening waarbij hij fotografie en schilderkunst op een niet-traditionele manier ervaart en interpreteert. De verwarring die ontstaat tussen de twee media typeert zijn werk. Het oog van de fotograaf is nog zichtbaar in de prille, abstracte schilderwerken die uitblinken in hun gevoel voor kleur en textuur.

Voor de tentoonstelling ‘Nietsvermoedend’ selecteerden we een reeks nieuwe schilderijen en foto’s die los door elkaar gepresenteerd zullen worden.

www.artureranosian.com


Guy Slabbinck
Déluge
15.03 — 26.04.2019

Guy Slabbinck maakt voornamelijk schilderijen op groot formaat die overweldigen door hun rijkdom aan kleuren, texturen en motieven. Hij plaatst mythologische of magische figuren in exotische landschappen die zowel iets paradijselijks als dreigends uitstralen. Hier en daar figureert de kunstenaar zelf in de werken, een uitdrukking van de dialoog die Slabbinck continu aangaat met de kunstgeschiedenis. Voor Déluge selecteerden we schilderijen en etsen uit zijn oeuvre, die aangevuld werden met nieuwe werken, waaronder een sculptuur en een speciaal voor deze tentoonstelling gemaakte editie

http://guyslabbinck.be


Winne Lievens
White Shadows
20.01.19—01.03.19

Winne Lievens’ foto’s observeren de mens, zijn activiteiten en zijn habitat met rake blik. In een wisselwerking tussen verhulling en suggestie roepen ze stuk voor stuk een eigen universum op. Voor Arrière-pensée maakte Winne Lievens een persoonlijke tentoonstelling die draait rond de herinneringen van haar grootmoeder aan haar tijd in Belgisch-Congo. De foto’s tonen de blik van de kleindochter en fotografe op een verleden dat zij vooral kent door verhalen en beelden. Nieuw werk werd afgewisseld met archieffoto’s en objecten. De tentoonstelling creëerde zo een beeld van een beeld, of een herinnering in de herinnering aan een koloniaal verleden.

Naar aanleiding van deze tentoonstelling werd een publicatie uitgegeven. Hier te koop.

http://winnelievens.be


Lisa Wilkens
The river flowed down the waterfall
without bringing any profit
30.11.18—21.12.18

Lisa Wilkens is geboren in Berlijn en opgeleid tot wetenschappelijk illustrator. Haar werk neemt verschillende vormen aan, van minutieuze inkttekeningen tot spontane sculpturen uit padoek. Vanuit een grote nieuwsgierigheid naar geschiedenis werpt Wilkens vragen op over onze tijd, die ze versleutelt in een heel eigen, pseudonostalgische vormentaal. Voor Arrière-pensée maakte Lisa Wilkens een selectie uit recent werk en een nieuwe serie tekeningen.

http://www.lisawilkens.com


Sanne De Wolf
Morning Call
02.11.18—23.11.18

Sanne De Wolf woont en werkt in Antwerpen. Vanuit een fascinatie voor teken- en taalsystemen maakt ze kunst met een conceptuele inslag in heel diverse materialen, zoals porselein, gips, papier en textiel, maar ook performances en video's. De Wolfs werken zijn uiterst subtiel, vaak fragiel en dragen een onmiskenbare poëtische spanning in zich. Verbinding staat centraal in haar oeuvre, zowel sociaal, geografisch, cultureel als historisch. Hoewel engagement een essentieel fundament is van haar werk, is het zelden expliciet. In Arrière-pensée toonde De Wolf een selectie van recente werken. Vele hiervan ontstonden tijdens en na residenties in Iran en Libanon.

https://www.sannedewolf.com/